Uusi testamentti ja sota

 

Siinä missä Vanha testamentti kuvaa Israelin kansan vaiheita, kuvailee Uusi testamentti Jeesuksen Kristuksen elämää ja alkuseurakunnan syntyä sekä ennustaa lopunajallisia tapahtumia. Jeesus oli rauhan mies ja kehotti ihmisiä rauhaan. Hän itse eli opetustensa mukaan, jotka osin olivat vieraita ja vaikeasti ymmärrettäviä Israelin taistelevalle kansalle.

 

Yksi Raamatun tutuimmista teksteistä on vuorisaarna,(1) jonka Jeesus aloitti julistamalla autuaiksi hengessään köyhät, murheelliset, kärsivälliset, vanhurskautta janoavat, armeliaat, puhdassydämiset, rauhantekijät, vanhurskauden vuoksi vainon kohteeksi joutuneet sekä ne, joita väärin perustein herjataan ja vainotaan.(2) Kaikki edellä mainitut kuuluvat, kuten voidaan todeta, hyväntekijöiden joukkoon. Sotasankareita, murhamiehiä, vainoajia ja toisten tuomitsijoita Jeesus ei siunannut.

 

Vuorisaarnassa Jeesus ei pelkästään julistanut autuaaksi vaan toi esille radikaaleimpia oppejaan. Jeesus vertasi vihaamista tappamiseen. Kun Vanhan liiton aikana kiellettiin tappamasta, Jeesus laajensi käskyn merkitystä ja kielsi myös vihaamasta, samoin sanomasta toista hölmöksi tai hulluksi.(3) Kun Vanhan liiton aikana kiellettiin aviorikokset, Jeesus laajensi kiellon merkitystä niin pitkälle, ettei toista saanut katsoakaan himoiten.(4) Näiden opetusten lisäksi Jeesus kehotti kääntämään lyöjälle toisenkin posken, luovuttamaan paidan riistäjälle myös viitta, kulkemaan pyytäjän kanssa kaksinkertaisen matkan, antamaan anojalle, rakastamaan vihamiestä ja rukoilemaan vainoojien puolesta.(5) Jeesus kehotti antamaan kaikille anteeksi, lopettamaan tuomitsemisen, mittaamaan kukkuramitalla ja tekemään ihmisille niin kuin toivoisi ihmisten tekevän itselle.(6) Tiivistettynä voidaan sanoa, että Jeesus halusi ulottaa käskyt koskemaan ulkoisen toiminnan lisäksi myös sisäisiä vaikutteita. Fariseukset ja kirjanoppineet olivat aina olleet tarkkoja lain ulkoisesta noudattamisesta, mutta Jeesukselle tämä ei riittänyt. Jeesus tiesi, että sydämessä haudottu viha ja katkeruus nousevat aina jossain vaiheessa pinnalle ja myrkyttävät jatkuvasti ihmisen ja tämän lähimmäisten elämää. Sen vuoksi hän vaati ihmisiä puhdistautumaan sekä ulkoisesti että sisäisesti.

 

Vaikka Jeesus oli rauhan mies, hän ei ollut tullut tuomaan rauhaa. Vaikka hän lupasi opetuslapsilleen sisäisen rauhan, hän lupasi ulkopuolelta miekan.(7) Jeesuksen ennustus miekasta on toteutunut täydellisesti. Kautta aikojen ihmiset ovat ruoskineet hänen seuraajiaan säälimättä,(8) vanginneet, kiduttaneet, polttaneet ja teloittaneet heitä. Näihin koettelemuksiin joutuneille ja joutuville Jeesus antoi neuvon: "Pane miekkasi tuppeen. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu."(9) Tämän neuvon mukaan Jeesus itsekin toimi. Hän paransi Jeesusta vangitsemaan tulleen miehen, jolta yksi opetuslapsista löi korvan irti,(10) sekä rukoili niiden puolesta jotka hänet ristiinnaulitsivat.(11)

 

Selitys sille, miksi katolilaisen kirkon jesuiitat vainosivat "harhaoppisia" ja miksi myös monet kristityt tänä päivänä lähtevät sotaan, löytyy Jeesuksen seuraajan Paavalin eräästä opetuksesta. Tässä opetuksessa Paavali sanoo esivaltaa Jumalan palvelijaksi jolla on lupa kantaa miekkaa, ja jota on toteltava.(12) Todellisuudessa Paavali ei mitä ilmeisimmin puhu sodasta mitään. Sen sijaan hän puhuu sellaisista sotilaista, jotka voitaisiin parhaiten rinnastaa nykyiseen poliisiin. Jos luemme Paavalin sanat tarkasti, huomaamme että näin todella on. Ensinnä Paavali kehottaa kristittyjä noudattamaan maallisia lakeja, kuten maksamaan veroja.(13) Hän sanoo, että mikäli joku ei noudata valtion lakeja, valtiolla on oikeus rangaista tätä. Toisaalta Paavali opetti Jumalan lain olevan maallista lakia korkeammalla. Tämän vuoksi Paavali itsekin oli vankilassa, koska jatkuvasti julisti evankeliumia vastoin esivallan määräyksiä.(14) Sen sijaan että Paavali olisi tarttunut miekkaan ja pyrkinyt muuttamaan kohtaloaan, hän alistui esivallan alle eikä edes tilaisuuden tullen yrittänyt paeta vankilaa,(15) ja lisäksi pyrki elämään rauhassa kaikkien kanssa.(16)

 

1 - Matt. 5-7

2 - Matt. 5:3-11

3 - Matt. 5:21, 22

4 - Matt. 5: 27, 28

5 - Matt. 5:38-44

6 - Matt. 6:14; 7:1, 2, 12

7 - Matt. 10:34

8 - vrt. Matt. 10:17

9 - Matt. 26:52

10 - Luuk. 22:50, 51

11 - Luuk. 23:34

12 - Room. 13:4

13 - vrt. Room. 13:6

14 - vrt. esim. Apt. 24:16, 23

15 - Apt. 16:24-28, ks. myös 27:41, 42, 28:11-16

16 - Room. 12:18

Katselukerrat: 45

Kommentti

Sinun tulee olla Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus:n jäsen ennen kuin voit kommentoida!

Liity verkostoon Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus

TULEVIA TAPAHTUMIA

AJANKOHTAISTA SISÄLTÖÄ

Uusimmat tapahtumat

Anu Koskela on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Tammi 22
Anna Konsin on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Tammi 13
noora alsalman on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Joulu 22, 2017
Kati Airisniemi ja Chels ovat nyt kavereita
Joulu 20, 2017
Anja Irmeli Saarinen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Joulu 18, 2017
Anna Helena Piha ja C L ovat nyt kavereita
Joulu 17, 2017
Anna-Tytti Sulisalo on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Joulu 7, 2017
Profiilin kuvakeSuvi Räsänen ja Heli Luhtaniemi liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Joulu 4, 2017

© 2018   Created by Taru Kekkonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot