Koska Toinen todellisuus -ilmiötuotoksestani tulee pitkähkö, lisään sitä blogiini lyhyt osa kerrallaan.

* * *

 

Todellisuus on kuin suuri, väreillä kyllästetty pallo, joka on täynnä sävyjä ja kuvioita. Siksi se, mitä itse kukin meistä havainnoi, on yhtä ja samaa todellisuutta, mutta jokainen näkee sen hieman eri tavalla. Toiselle todellisuus on mustaa, toiselle mustavalkoista, joku ehkä näkee värien sekamelskan. Sinä saatat nähdä pienten kiteiden kuvioinnin, minulle todellisuus on sininen meri. Koska en osaa nähdä toisten todellisuutta, minun täytyy kuvitella se. Siksi minun täytyy kuvitella värit joita en näe, tunteet joita en tunne, ja syvyys jota en ole kokenut. Sen vuoksi se, mitä kirjoitan minulle tuntemattomista asioista, ovat itseni sävyttämiä.

Kolmen uskonnon edustajat väittävät olevansa Abrahamin perillisiä. Kolmen uskonnon edustajat väittävät, että heidän esi-isänsä oli uhrata ainoan poikansa Jumalalle. Kolmen uskonnon edustajat pitävät pyhänä yhtä ja samaa maa-aluetta; kaksi näistä ei suvaitse toisiaan tällä alueella ja kolmas on toisen riitelijän puolella. Jokaisen kolmen uskonnon edustajalla on suhde juutalaiseen mieheen; yksien mielestä mies oli noita, toisten mielestä mies oli profeetta ja kolmansien mielestä Messias.[i]

 

Kun kolme monoteististä uskontoa kohtaavat, ne eivät sulaudu yhdeksi. Kunkin uskonnon edustajat katsovat maailmaa niin eri tavoin, etteivät ymmärrä toisiaan. Islaminuskoiset eli muslimit perustavat todellisuutensa Koraaniin, jonka mukaan on olemassa yksi Jumala, Allah, jolla on 99 nimeä, ja joka on ilmaissut tahtonsa Muhammedin kautta. Muslimit lepäävät perjantaina. Juutalaisten todellisuus on kirjoitettu Tooraan eli viiteen Mooseksen kirjaan, ja heidän mukaansa Jumala, Jahve, on yksi, erottamaton persoona. Juutalaiset lepäävät lauantaina, sapattina, koska Jumala on määrännyt niin muun muassa kymmenessä käskyssään. Kristittyjen todellisuus löytyy Raamatusta, joka sisältää Tooran lisäksi muitakin kirjoja. Heidän yhdellä Jumalallaan on kolme persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki, joiden kanssa yhteyteen pääsee Pojan, Jeesuksen kautta. Valtaosa kristityistä lepää sunnuntaina, koska heidän mukaansa sapattikäsky on vanhentunut ja sunnuntai, Kristuksen ylösnousemuspäivä, on syrjäyttänyt lauantain.

Katselukerrat: 43

Kommentti

Sinun tulee olla Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus:n jäsen ennen kuin voit kommentoida!

Liity verkostoon Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus

Kommentoinut Jussi Matilainen 20. syyskuu 2011 22:08
Mielenkiintoinen sattumus - itseään ei siis kannata liikaa unohtaa, sanon minäkin hymyillen.:)
Kommentoinut Susku 19. syyskuu 2011 11:38
Hmm... Voisinpa vaikka muuttaa tuon lepopäivä-jutun ehdottamaasti muotoon. Kiitos ehdotuksesta. Sekin ainoa kerta, kun yritän niin kovasti olla kiinnittämättä huomiota siihen kirkkokuntaan johon itse kuulun, ja heti joku (tällä kertaa Jussi sinä) muistuttaa siitä. *hymy*
Kommentoinut Jussi Matilainen 15. syyskuu 2011 16:22
Mielenkiintoinen alku, erityisen mielenkiintoinen esipuhe. Tuosta kristittyjen lepopäivästä tuli mieleen merkittävimpänä poikkeuksena adventistit, jotka viettävät lepopäivää lauantaina - ja onhan näitä muitakin kristillisiä suuntauksia, jotka eivät kuitenkaan niin korosta asiaa. Pointtina; kannattaisiko kirjoittaa tyyliin: Valtaosin kristityt lepäävät sunnuntaina, koska...?

TULEVIA TAPAHTUMIA

AJANKOHTAISTA SISÄLTÖÄ

Uusimmat tapahtumat

Jani-Petri Martikainen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
1 tunti sitten
Profiilin kuvakeAnnika Ruohonen ja Riikka Pöyhönen liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Loka 11
Profiilin kuvakeSatu Musakka ja Tuomas Mikkola liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Loka 6
Heli Väre on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Loka 5
Jenny Virta on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Loka 1
Profiilin kuvakeSamush ja Niina Komsi liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Syys 19

© 2017   Created by Taru Kekkonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot