Olenko minä yhtään sellainen kuin haluaisin olla. Mitkä tahot ne minua oikein muokkaa? Perhe, kasvatus, kulttuuriperintö, esi-isien teot, uskonto, elämänkatsomus, oma pää vai mitä niitä on? Miten on tulevaisuuden laita? Nyt otan itse tosi kuivahkon, mahdollisimman objektiivisen otteen, eipä tule paljastustuotosta, vielä. Tuotoksessa sitten ehkä pikkasen ruotsia, nyt kaikki kielet käy. Jos tuotos syntyy niin syntyy. Jos ei niin ei.

Katselukerrat: 68

Vastaukset tähän keskusteluun

Ruotsin kielen opettaja ja Milla, äidinkielen opettaja: Ruotsalaiset ei sitten paljon käytä tekstissä pilkkuja! Itselläni kun pilkut ovat hukassa.

Kukapa tuohon kysymykseen keksisi vastauksen. Sama kysymys on kummitellut minunkin päässäni jo pikkupojasta asti. Monesti objektiivinen ote omaan itseen voi olla hyväksi, jos se  kuitenkaan ylipäätään on mahdollista. Joskus mietin itsestänikin, että minkälainen minä oikeastaan olen ja yritän keksiä eri asioita, jotka ehdottomasti olisivat totuudenmukaisia. Senkin olen huomannut, että kun yhden asian itsestään löytää, niin tulee kymmenen uutta kysymystä vastattavaksi.

Tämän kurssin pedagogi Aki psykologian opettajan ominaisuudessa täällä Muikussa sanoikin, että minuus taitaa olla niin monimuotoinen, ettei ei siitä selvää taida saada kukaan. Niinhän se on. Itsetuntemusta voi kyllä parantaa, mutta kun yhteen kysymykseen löytää vastauksen, niin kymmenen uutta kysymystä tulee tilalle. Niin se vaan on. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Kiitos Marko ja Pia!                                                                                                                                         Marko: Anna palaa vain!                                                                                                                                                                  Pia: Tuo tyttären hoksaaminen olevansa isänsä näköinen on koettu asia. Minulla on isänäidin synkkä silmän ympärysiho ja surullisenvihainen katse. Löysin valokuvan mummostani yhdestä kulttuuriperintöä koonneesta teoksesta!

Aki: Siitä tuotoksesta tulee sitten max. puolitoista sivua pitkä, siis lyhyt. Mieluusti alle liuskan mittainen. On aika oppia tiivistämään.

Tällä palstalla voinen alustaa pohjataikinan ja laittaa sitten kuorrutuksen ja roippeet "paperiversioon". Voi käydä niinkin, että roiskasen jutun tai otoksen siitä räpin (rapin) muotoon . Tai voi käydä niinkin, että kaikki menee hyvin.

Tää ei oo rappia, nousi just mieleeni intiaaniminästäni.

Kun minä pienenä synnyin

ja taivasalle jäin

katselin nuotiotulta päin

Äitini käänsi kylkeään

tuijotti taivaalle

antoi nimekseni Haukka

Lennän korkealla

näen tarkasti ja

sukellan nopsaan alas

Airi, minä kyllä varoittaisin varautumaan siihen seikkaan että tuotosta ei kertakaikkiaan saa olluksi tekemättä. Tämä opiskelumuoto on niin pahuksen koukuttava. Sitten kun olet alkanut tutkia jotain kurssimateriaalia, huomaat tehneesi niin kiinnostavia löytöjä että ne on ihan pakko :-) jakaa.

Aika keskeisiä ja perustavanlaatuisi kysymyksiä pohdittavaksi! Puolitoista sivua raapaisen näissä varmaan vain pintaa, mutta runon/laululyriikan kautta saattaisikin tavoittaa ytimekkäästi laajempiakin merkityksiä?

Ruotsia voitte yhdessä suunnitella, työstää ja ideoida TÄSSÄ dokkarissa. Siellä voi heitellä ideoita, koota sanastoa, kysyä vaikeista asioita, ratkoa yhdessä ongelmia jne.

Kiitos Aki dokkarista!

Siellä olikin jo huimasti hyvää keskustelua tuolla dokkarissa! Olipa hauska käydä lukemassa. Onko ajatuksissasi yhdistää omaan tuotokseen myös ruotsia? Tuleeko lukupiirin kirjoitustehtävästä osa tuotostasi?

airi kirjoittaa - tuotoskehittely hieman heilahti, kun Milla toi esille, että lukupiirin kakkosvaiheen tehtävän voisi vuolla tuotoukseksi. koukutuin. kait se olis pakko jotain ruottia sinne upottaa. jos kakkostehtävä
on tarina, niin vaikkapa joku henkilöhahmoista esittelee elämäntarinastaan osan ruotsiksi. paljastus - se juttu vois tapahtua espanjankielisellä alueella ja eihän se ruotsinkielinen mitään muuta kieltä osaa kuin omaansa.

sain oppia, että proosan kirjoittamisessa tekijä aina loppujen lopuksi kertoo ja paljastaa jotakin itsestään. kiva,kiva.

RSS

TULEVIA TAPAHTUMIA

AJANKOHTAISTA SISÄLTÖÄ

Uusimmat tapahtumat

Kati vastasi jäsenen Kati keskusteluun Yleistä höpinää totuudesta ryhmässä Tieto ja totuus 17.4.-31.5.2013
"Ilmiö jo loppui, mutta totuus kiinnostaa edelleen :). Tänään kirjastossa katselin vaan mitä hyllystä löytyy ja nappasin mukaan Krishnamurtin kirjan Ajattelun tuolle puolen. Vaikuttaa oikein kiinnostavalta.…"
16 tuntia sitten
Profiilin kuvakeSusanna Puhakka ja Aki Luostarinen liittyivät jäsenen Nettikoulutus ryhmään
Pikkukuva

Sukupuoli(suus) 13.8.-10.4.2013

Syksyn ekassa ilmiössä puhuttavat sex & gender.Eri asioita vai eivät?Näytä lisää
tiistai
Susanna Puhakka vastasi jäsenen Susanna Puhakka keskusteluun Kesätaiteilua? ryhmässä Taideryhmä
"Muistelisin että ainakin wordissa tehtyjä tiedostoja pystyisi liittämään tänne, kun klikkaa tuosta alapuolelta "Lataa tiedostoja" -kohtaa. Varmaan muunkinlaisia tiedostoja voi liittää, mutta en…"
tiistai
Jäsenen Nettikoulutus ryhmä oli esillä
Pikkukuva

Sukupuoli(suus) 13.8.-10.4.2013

Syksyn ekassa ilmiössä puhuttavat sex & gender.Eri asioita vai eivät?Näytä lisää
maanantai
Tanja vastasi jäsenen Susanna Puhakka keskusteluun Kesätaiteilua? ryhmässä Taideryhmä
"Susanna, kävin katsomassa teosta eilen pikaseen, kun uteliaisuus nosti heti päätään :D. En kyllä osaa arvata, mitä tekniikkaa olet käyttänyt, mutta hienot värit taulussa oli. Nimi "muisto"…"
maanantai
Susanna Puhakka vastasi jäsenen Susanna Puhakka keskusteluun Kesätaiteilua? ryhmässä Taideryhmä
"Hmm... Tarkemmin miettien, taidan pitää tämän vielä salaisuutena :D"
sunnuntai
"Minä aloitin kesäkansioni abstraktilla "Muisto" nimisellä teoksella. Yllättävää, että innostuin näin abstraktin taiteen tekemisestä, mutta täytynee mainita, että innostus johtunee…"
sunnuntai
Tanja vastasi jäsenen Susanna Puhakka keskusteluun Kesätaiteilua? ryhmässä Taideryhmä
"Toki Susanna teet sinäkin kesäkansion ja toivottavasti muutkin taiteesta innostuneet ja kiinnostuneet. Kesäkansioista voisi sitten kerätä kesänäyttelyn kesän lopuksi ;)."
sunnuntai

© 2013   Created by Taru Kekkonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot