ilmiöpohjainen oppiminen ohjaus opetus
Luontevin aloitus Kuka minä olen -ilmiölle on varmaan itsensä esittely. Millainen kuva sinulla on itsestäsi? Mitä haluaisit toistenkin tietävän sinusta? Kerro siis vapaamuotoisesti itsestäsi :)
Minä voisin sanoa, etten ole oikein mistään kotoisin. Synnyin Imatralla, mutta asun nyt Pohjois-Pohjanmaalla perheeni kanssa. Olen asunut myös Hämeessä ja pääkaupunkiseudulla. Toimin nettilukiossa verkko-ohjaajana, mutta olen opettanut myös matemaattisia aineita. Harrastan dekkarien lukemista, pyöräilyä ja ulkoilua. Tänä kesänä aloitin uuden harrastuksen kasvihuoneessa. Tällä hetkellä (ainoan) kurkun tilanne näyttää lupaavalta.
Toivon kovasti auringonpaistetta, jotta tomaatitkin kypsyisivät ajoissa.
Tagit:
Permalink Vastannut Suvi Mård 1. elokuu 2012 15:49 Minä olen tälläinen tavallinen tasamaan tallaaja joka ei halua enää muuttaa pois "maalta" :) On nähty kaupunkien elämää jo ihan tarpeeksi asti ja todettu aviomieheni kanssa että kyllä maalla on mukavampaa. Asumme siis Keski-Suomessa Hankasalmella. Olen kahden ihanaakin ihanamman tytön äiti ja perhettämme piristää kaksi koiraa sekä vihervesiagama :) Harrastuksiin kuuluu kahden lapsen ja koirien kanssa retuaminen,käsityöt,askartelu ja ulkoileminen.Koirien kanssa tapahtuvaa harrastamista ei oikein voi omaksi harrastukseksi luokitella vaan enempi velvollisuudeksi :) Vapaa-aikani kuluu siis koulutöiden,koirien ja perheen parissa...
Permalink Vastannut Marko Heikkilä 2. elokuu 2012 23:23 Heips kaikille tasapuolisesti,
koen että olen minäkin tuikitavallinen ruisleivänpurija. Harrastan oikeastaan vain tätä koulunkäyntiä, muita en koe harrastuksiksi. Usein käyn metsässä kävelemässä ja tarkkailemassa lintuja sekä marja ja sienipaikkoja. Lisäksi käyn uimassa päivittäin kun tuo järvi on ihan tuossa rannassa. Lisäksi luen ja kirjoitan jonkin verran.
Tälle kesälle piti ottaa ihan uusi harrastuskin, mutta se jostakin syystä ei päässyt alkua pidemmälle. Piti ruveta keräämään kasveja. Katselin jo vanerilevyt valmiiksi kasvien prässäystä varten, mutta kevät livähti kuin varkain ohi. Eihän se vieläkään ole myöhäistä, onhan tässä kesää jäljellä, mutta suurin osa kasveista on jo kukkinut. Saapas nähdä, jääkö taas ensi kevääseen tuokin harrastus. Nyt odotellaan puolukkasadon kypsymistä. Mustikkaa on melkoisen hyvin metsissä vieläkin.
Tässähän tätä taas.
Permalink Vastannut Anu 4. elokuu 2012 20:17 Heippa vaan kaikki!
Mitähän sitä kertoisi itsestään? Tuntuu, että itsekin olen ihan tavallinen, vaikka toisaalta en tiedä kuka olen tai mikä olen - olen vain. Harrastan, kotihommia, nettilukiota, käsitöitä ja lasten kanssa puuhailua. Olen syntynyt Lappeenrannassa ja täällä taas, Imatralla vietettyjen vuosien jälkeen. Jotenkin kaipaisin pienempään kaupunkiin, mutta nyt meillä on täällä kaikki. Meillä on vuosi sitten ostettu omakotitalo - mikä oli pääunelmistani tärkein. Tällä hetkellä tuntuu, että unelmat on loppu, joten olisi mukava jos voisin saada sen suhteen jotain päivitystä tällä kurssilla.
Ensi keväänä nuorin lapsista täyttää 3 vuotta ja aika olisi mennä töihin. Sitä odotan pelolla, en varmaankaan osaa tehdä edes töitä. Toisaalta haluan opiskella, mutta ehkä olen siihen jo liian vanha. Töitäkään en lasten takia ole oikein ehtinyt tehdä. En tiedä mitä elämä oikein eteen tuo.
Permalink Vastannut Milla Lappalainen 5. elokuu 2012 20:25 Moikka kaikille,
Olen tuikitavallinen työläinen, joka opiskelee työn ohessa. Olen syntyisin Kymenlaaksosta, mutta elämän muutosten ohessa kulkeutunut pääkaupunkiseudulle Järvenpäähän. Minulla on 3 lasta: 19, 17 ja kohta 5-vuotias iltatähti =) Harrastan tytön kuskaamista lätkäharkkohin, nettilukiota sekä ladyringetteä. Olen elämänmyönteinen (useimmiten) ja olen oppinut paljon elämisen haasteista nuorten kasvaessa aikuisikään. Motto: "älä luovuta, vaikeudet on luotu voitettaviksi"
Permalink Vastannut Hilkka Pohjonen 8. elokuu 2012 07:50 Keski-Suomen Kivijärveltä Etelä-Pohjanmaan kautta Hämeenlinnaan on elämä kuljettanut. Tällä viimeisimmällä asemalla olen viivähtänyt kolmisenkymmentä vuotta. Nettilukion ensimmäinen puoliaika on käytetty; kaksi vuotta eikä tosiaankaan suotta. Vaikka vertaan mihinkään muuhun kahteen vuoteen elämäni aikana, vertaista ei löydy. Viime vuodesta voisin todeta harrastaneeni mielenterveyshoitoa ja työskennelleeni täällä. :) Harrastan sotilaskotitoimintaa viikottain, olen yhtenä lenkkinä muistisairaan lähimmäiseni kotihoidossa ja liikun paljon ulkoilmassa.
Permalink Vastannut SePeli 9. elokuu 2012 20:38 Olen Seppo Partanen, joskin näissä ilmiöympyröissä esiinnyn nimimerkillä SePeli.Melko epätavallinen Pohjoissavon poika PK-seudulta tulee myös ihmettelemään "Kuka minä olen?" reippaasti keski-iän ohittanut 70-luvun merkonomi. Sain 60v lahjaksi "valkolakin" (Merkonomin ammattitutkintolakin) vaimoltani. Nettilukiossa opiskelin kirjoituksiin vaadittavat aineet, mutta pumppu ei kestänyt kirjoitusjännitystä, joten ne sitten jäivät. Jotain toki opin Nettilukiossakin: "Minulla on vielä paljon opittavaa". Mieluisin harrastus Pyöräily profiilikuvassani näkyvällä pyörällä. Nettilukioaikanani poljin 50705 kilometriä, jokainen voi laskea helposti päivittäisen matkan 35,2 kilometriä, juuri muuhun ei sitten jäänytkään aikaa, paitsi kahteen kuntosalituntiin viikossa. Jos ja kun aikaa jää olen mieluiten kesäpaikassani Pärnussa haaveilemassa poutapilven alla. Parhaita osioita ovat olleet ilmiöihin liittyneet lukupiirit. Tulevana viikonloppuna olen taas Otavassa, monettakohan kertaa?, nyt proosankirjoittamista oppimassa. Haaveena oma julkaistu romaani, sillä on jo nimikin "Pyörällä päästään".
Permalink Vastannut Erla 9. elokuu 2012 23:22 Moikka täältä aakeelta ja laakeelta!
Olen Eeva Laakso, monen muun tavoin elämän heittelemä kulkija. Ilmiöihin minut toi samoin kuin SePelin Nettilukio, joka on nyt ohi, sain kuin sainkin valkolakin viime joulukuussa.
Synnyin ja kasvoin kaakkois-Hämeessä. Sukujuureni vievät Sysmään ja Nastolaan. Elämä toi minut Espoon kautta tänne eteläiselle Pohjanmaalle, Kurikkaan. Juureni ovat vahvasti Hämeessä, siivet toivat minut Pohjanmaalle tai niin kuin täällä sanotaan olen "veten tuoma", eli en siis kurikkalainen.
Tulin tähän ilmiöön "etsimään itseäni", kotini on siellä missä minun on hyvä, milloin täällä, milloin Lapin erämaassa, milloin Hämeessä. Kotonani olen siskojeni luona, poikani sulki ympyrän ja muutti opiskelemaan Lahteen. Pääsen siis palaamaan lapsuuteni maisemiin pojan ja muiden sukulaisten luona käydessäni.
Perheeni on supistunut avomieheen ja koiraan, jolle kaipaan kaveria jo kasvamaan uudeksi ystäväksi itselleni kun neidistä aika jättää.
Harrastuksiini kuuluu lenkkeilyn ja lukemisen sekä ikuisen opiskelun lisäksi kesäisin hiekan lapionti sinä toivossa, että seassa olisi edes hitunen jaloa keltaista metallia. Kirjoittelen myös hiukan ja haaveenani on saada aikaiseksi julkaisukelpoista tekstiä.
Permalink Vastannut Kati Sairanen 10. elokuu 2012 11:29 Hymm... Mietin pitkän aikaa mitä tähän kirjoittaisin, mutta olen siis Kati. Opiskelun ohessa kirjoitan, juttuja, kolumnia, blogia ja kaikkea mahdollista ja vähän mahdotontakin välillä. Ilmiöihin siis tulin nettilukion kautta ja valkolakki olis tarkoitus painaa päähän ensi keväänä (peukut pystyyn siis).
Olen koko ikäni asunnut Kouvolan Inkeroisissa ja toivon nyt lukion jälkeen että pääsen vihdoin ja viimein pois opiskeluiden myötä tältä paikkakunnalta vaikka en koskaan tule kokonaan luopumaan asuinpaikastani.
Asustelen tällähetkellä kissan kanssa kaksin mutta löytyy myös tuo toinen pulisko. Tosin asumme tällähetkellä eri paikkakunnilla tuon miespuolisen töiden takia. Mutta täten parisuhde pysyykin mielenkiintosena.
Harrastuksina minulla on Palokunta (eli kuulun ihan sammutusosastoon, eli vapaa aika kuluu paljolti tulipaloja sammutellessa), show- tanssi, kirjoittaminen, lenkkeily ja kuntosali. Silloin tällöin tulee myös käytyä Ratsastamassa ja joskus huvin vuoksi rämpyttelen kitaraa.
Permalink Vastannut Airi Laine-Ruokanen 10. elokuu 2012 14:34 Hei kaikille! Moro SePeli! Olen Orimattilalainen, tällä hetkellä Helsingin Vuosaaressa vuodesta 1994. Nimeni on Airi. Harrastan töissä käymistä ja käsillä tekemistä, tykkään selittää ja kirjoittaa. Perheessämme ovat aviomieheni, tyttö 21 v, poika 20 v. ja russeli.
Anu - mielestäni ihminen ei ole milloinkaan liian vanha opiskelemaan ja jopa oppimaan! Olen 59-vuotias.
Haaveenani on kuten SePelilläkin, saada joitakin kirjoitettuja rivejä aivan julkaistuksi asti. Alkajaisiksi ajattelin
harppoa läpi nuo lukion äidinkielen kurssit. En hallitse pilkkusääntöjä!
Permalink Vastannut Henna Kangasniemi 11. elokuu 2012 16:56 Moro! Olen vielä 28-vuotias, 3 lapsen äiti. Nuorimmainen lähtee ensi tiistaina esikoulutielle, joten itku silmässä ensi viikolla katselen kuinka lapsen on kasvanut jo noin isoksi ja näin äkkiä. Vanhemmat tytöt menevät 3 luokalla ja pääsevät äidille opettamaan englanninkielen alkeita, huippua! =) Aviomieheni ajaa rekkaa, joten häntä ei paljoa kotona näy. Täällä maaseudun rauhassa on mukava olla. Minulla on ikioma 4- vuotias "pieni" pyreneittenkoira Rezzukka, joka antaa minulle turvaa syksyn ja talven pimeydessä. Lisäksi meillä on vielä toinenkin koira, 8-vuotias, josta ei kyllä vahtia saa tekemälläkään. Myös kissoja on kaksi, jotta hiiret eivät pääse lisääntymään kovin valtavasti. Kaksi hepostakin pihassamme pyörii, Veikko on 10 ja Faijo täyttää juuri 22 vuotta. He hoitavatkin pihamaan lannoitteet ja toimivat kesäisin hyvänä ruohonleikkurina =). Itse olen nyt reilun vuoden ajan sairauslomalla, mutta tammikuussa pitäisi päästä taas kokeilemaan omaa työtä. Mutta en minä silti toimeettomana joudu olemaan, koska opiskelu vie paljon aikaa ja pihassa pörräävät eläimet sekä tietysti rakkaat lapseni. Toimin myös kyläyhdistyksen sihteerinä ja kuulun koulunjohtokuntaan ja toimin mielenterveys tukihenkilönä. Tykkään neuloa, lukea tosi elämä kirjoja ja tutkia ja perehtyä erilaisiin asioihin. Ai niin ja nyt kasvatin elämäni ensimmäiset paprikat, chilipaprikat, tomaatit ja ruohosipulit.
Permalink Vastannut Susanna Puhakka 12. elokuu 2012 09:59 Moi! Olen Susanna ja tämän ilmiön myötä minulla käynnistyy toinen lukukausi nettilukiossa. Tämän lukuvuoden tavoitteena minulla on opiskella mahdollisimman paljon pakollisia kieliä, joten tulevan ilmiötuotoksenkin tulen liittämään yhteen kieleen - Ruotsin kieleen. Tulen siis mitä ilmeisemminkin kertomaan itsestäni hieman enemmän på svenska. :)
Hmm... mitähän muuta tähän voisin kertoa. No, minulla on paaaljon kiinnostuksenkohteita, ja siitä syystä välillä hermoilen kerkeänkö ikinä suorittamaan kaikkea haluamaani kolmessa vuodessa. Minua paljon kiinnostavia aineita ovat muun muassa matematiikka, biologia, kemia, psykologia ja äidinkieli, jotka tietty olisi ihana kirjoittaa kaikki, jos vaan riittää aika (todennäköisesti ei riitä mitenkään). Siinä siis tuli kerrottua hieman ihanneopintosuunnitelmiani. :)
Opiskeluiden lisäksi tykkään taiteilusta: kirjoittamisesta, maalaamisesta, käsitöistä jne. Unelma-amattini lapsena oli muotisuunnittelija, ja nykyään se on...? En olekaan enää asiasta niin varma. Ja miksi kerroin tähän lapsuudenaikaisen unelma-ammattini, no, se tuli hyvin spontaanisti mieleeni RUB1 kurssin tehtävistä. :)
Permalink Vastannut Aki Luostarinen 13. elokuu 2012 10:54 Nyt se sitten alkoi! Tänä vuonna ilmiöissä lähdetäänkin liikkeelle ihan likeltä: minusta ja sinusta, meistä.
Kiva nähdä mukana monia tuttuja kasvoja ja monia uusia tuttavuuksia! Odotan innolla, millaisia pohdintoja saadaan aikaan, kun etsitään kysymystä niinkin itsestäänselvään mutta hankalaan aiheeseen kuin, kuka minä olen. Minuus rakentuu niin monista osasista, ettei sitä voine kukaan kerralla määritellä. Ja olisiko olemassa minää ja minuutta, jos ei olisi sinää ja sinuutta?
Itse olen fyysisesti kotoisin Kuopiosta ja asunut jo useamman vuoden Jyväskylässä (ja vähän ulkomaillakin), mutta koen itseni ehkä enemmän telluslaiseksi, kuin eritoten kuopiolaiseksi, jyväskyläläiseksi tai suomalaiseksi. Ilmiössä häärään pedagogina, eli pyrin auttamaan teitä tuotostenne kanssa erilaisin tavoin. Psykologian opena tuon myös psykan näkökulmaa ilmiöön mukaan. Antoisia keskusteluja, yhteistyötä ja hienoja tuotoksia odotellessa!
Tervetuloa
Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus -palveluun
Pekka Niemi vastasi jäsenen Pekka Niemi keskusteluun Katsotaan kristillipalloon. Onko tietoa tulevaisuudesta? ryhmässä Tieto ja totuus 17.4.-31.5.2013
Annukka Pehkonen vastasi jäsenen Sinikka Mustonen keskusteluun Uskomukset ja myytit ryhmässä Tieto ja totuus 17.4.-31.5.2013
Henna Kangasniemi vastasi jäsenen Sinikka Mustonen keskusteluun Uskomukset ja myytit ryhmässä Tieto ja totuus 17.4.-31.5.2013
Annukka Pehkonen vastasi jäsenen Sinikka Mustonen keskusteluun Uskomukset ja myytit ryhmässä Tieto ja totuus 17.4.-31.5.2013
Henna Kangasniemi vastasi jäsenen Sinikka Mustonen keskusteluun Uskomukset ja myytit ryhmässä Tieto ja totuus 17.4.-31.5.2013
Kauko Juhani Rahko vastasi jäsenen Pekka Niemi keskusteluun Katsotaan kristillipalloon. Onko tietoa tulevaisuudesta? ryhmässä Tieto ja totuus 17.4.-31.5.2013
© 2013 Created by Taru Kekkonen.
Toiminnon tarjoaa