Ajattelun taidot -ilmiössä luemme norjalaisen kirjailijan ja käsikirjoittajan Erlend Loen tunnetuimman teoksen Supernaiivi (1996). Kirjassa 25-vuotias päähenkilö on joutunut syvään eksistenssikriisiin, jonka äärellä hän ei jää toimettomaksi.

"Nyt olen heitellyt palloa takapihalla useana iltana peräkkäin. --- Heittämisessä on jotain todella positiivista. En kylläkään oikein osaa sanoa, mitä. Useampien olisi syytä heitellä, jokaisen meistä. Silloin asiat näyttäisivät toisenlaisilta. Me olisimme iloisempia."

Kirjallisuuspiirityöskentelyllä voi tuttuun tapaan korvata yhden teoksen koulukohtaiselta valinnaiselta kurssilta ÄI11 - Kaunokirjallisuuden syventävä kurssi. Kirja sopii myös toiseksi luettavaksi teokseksi juuri alkavalle ÄI4-ryhmäkurssille Teksti, tyyli ja konteksti (tehtävä A02 Kirjallisuusessee). Muita mahdollisia korvaavuuksia kannattaa miettiä ja ehdottaa opettajille itse. Kirjallisuuspiirityöskentelyyn voi toki osallistua ihan muuten vaan! Tällä kertaa halukkaat pääsevät notkistamaan ajattelun taitoja myös luovin kokeiluin ja menetelmin. Olen ensi viikon lomalla, joten toivoisin teidän ilmoittautuvan mukaan ilmiön ensimmäisellä eli tällä viikolla, jotta saisin avattua työskentelydokkarin perjantaina. Mukaan myöhemminkin saa tulla.

Tällä viikolla koko Suomi juhlii lukemista!

Katselukerrat: 495

Vastaukset tähän keskusteluun

Ajattelin Henna ja Marko ihan samaa: kyllä olisi tylsää, jos kaikki olisivat samaa mieltä! Rikkaus on myös se, että inhokkilukukokemustakin voi käsitellä ja eritellä. Tällä viikolla dokkarissa siis kirjoittelemme omia merkityksellisyyluetteloita Supernaiivin päähenkilön tapaan. Omaa luetteloa voi täydentää koko ajan. Listat valmiiksi tällä viikolla, niin pääsemme jatkamaan!

Minustakin kirjallisuudessa on kiehtovaa, miten erilaiset teokset saavuttavat eri ihmisiä. Komppaan tuota aitoutta. Ja jotain kiehtovaa on päähenkilön ajattelu- ja toimintatavassa.

Ilmiön lukupiirissä kuljimme monipolvisen matkan. En ihan tiedä, miten niitä polvia voi olla enemmän kuin kaksi, mutta tässä piirissä oli! Supernaiivi jakoi mielipiteitä, ja mikäs sen parempaa.

Millaisia muistikuvia sinulle kokonaisuudesta jäi?

Minä vastaavasti todellakin inhosian teosta alusta loppuun ja vielä senkin jälkeen, kun teosta yhdessä pohdittiin. Tämä oli kaikkea muuta kuin minun makuuni oleva teos. Mutta aina ei voi saada itselleen mieluista luettavaa. Tämän olisin jättänyt kyllä kesken, jos olisi ollut yhtään pidempi teos.. en olisi mitenkään jaksanut.

Dokkari on oikein hyvä paikka kirjojen käsittelyyn. Moni tehtävä olisi jäänyt tekemättä julkisena. Teoksen mielenkiinnosta kuitenkin seison edelleen tukevasti sanojeni takana ja niitä mielipiteitä voi hyvin sanoa julkisestikin. =) Ne on kuitenkin vain ja ainoastaan yhden lukijan mielipiteitä. Kirjailija tuskin koskaan pystyy miellyttämään jokaista ihmistä teoksellaan.

Pidin sekä lukupiiriin osallistumisesta, luetusta kirjasta että etenkin sen ja opettaja Tarjan innoittamasta keskustelusta. Ilomielin ja innolla odotan seuraavaa lukupiiri-mahdollisuutta. Kaikkia näitä luettelemiani osioita mahtuu lisää kiinnostuksiini. :D

Kirja oli vähän erikoinen, mutta omalla tavallaan kiinnostava. Jäin kuiotenkin odottamaan vielä jotain, en kyllä osaa sanoa mitä.  Lukupiiriin oli mukava osallistua ja tiedä vaikka joskus jatkossakin taas osallistun.  Keskustelut ja tehtävät oli mielenkiintoisia.

Kyllä en olisi tätä kirjaa lukenut yhdeksää sivua pidemmälle ilman lukupiiriä. Oli se teksti sen verran väritöntä ja laahaavaa. Kohta, joka sykäytti oli psykiatriaa opiskelevan kaverin kysymys päähenkilölle, josko tämä kokee murheensa kuin rantaan pirstoutuvat aallot. Jotenkin näin se meni. Hyvänen aika sentään, koen mielelläni kaiken tuollaisina aaltoina ja äänen kanssa. Kirjassa jäi epäselväksi onko tuollainen aaltoilu normaalia vai ei. Muuten minulla on luulo, että joka viides meren aalto on muita aaltoja suurempi. Minulla ei ole milloinkaan tullut aika pitkäksi, sillä ihmettelyä riittää.

Lukupiirielämys oli erittäin antoisa ja voimaannuttava. Tosi hyvät harjoitukset. Kiitos kaikille. Seuraavaa lukupiiriä odottaen.

RSS

TULEVIA TAPAHTUMIA

AJANKOHTAISTA SISÄLTÖÄ

Uusimmat tapahtumat

Profiilin kuvakeEila Isotalus ja susan ope liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
tiistai
EMREH DOGAN on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 29
Tytti Susanna Heikman on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 21
Leena Lavonen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 9
Irmeli Maunonen-Eskelinen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 2
Virve Saarikoski on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Touko 29
Profiilin kuvakeHeidi Kosunen ja Anna-Maija Berg liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Huhti 12
Liisa Kivistö on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Maalis 26

© 2017   Created by Taru Kekkonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot