Ajattelun taidot -ilmiössä luemme norjalaisen kirjailijan ja käsikirjoittajan Erlend Loen tunnetuimman teoksen Supernaiivi (1996). Kirjassa 25-vuotias päähenkilö on joutunut syvään eksistenssikriisiin, jonka äärellä hän ei jää toimettomaksi.

"Nyt olen heitellyt palloa takapihalla useana iltana peräkkäin. --- Heittämisessä on jotain todella positiivista. En kylläkään oikein osaa sanoa, mitä. Useampien olisi syytä heitellä, jokaisen meistä. Silloin asiat näyttäisivät toisenlaisilta. Me olisimme iloisempia."

Kirjallisuuspiirityöskentelyllä voi tuttuun tapaan korvata yhden teoksen koulukohtaiselta valinnaiselta kurssilta ÄI11 - Kaunokirjallisuuden syventävä kurssi. Kirja sopii myös toiseksi luettavaksi teokseksi juuri alkavalle ÄI4-ryhmäkurssille Teksti, tyyli ja konteksti (tehtävä A02 Kirjallisuusessee). Muita mahdollisia korvaavuuksia kannattaa miettiä ja ehdottaa opettajille itse. Kirjallisuuspiirityöskentelyyn voi toki osallistua ihan muuten vaan! Tällä kertaa halukkaat pääsevät notkistamaan ajattelun taitoja myös luovin kokeiluin ja menetelmin. Olen ensi viikon lomalla, joten toivoisin teidän ilmoittautuvan mukaan ilmiön ensimmäisellä eli tällä viikolla, jotta saisin avattua työskentelydokkarin perjantaina. Mukaan myöhemminkin saa tulla.

Tällä viikolla koko Suomi juhlii lukemista!

Katselukerrat: 495

Vastaukset tähän keskusteluun

Jaa, en taida saada lukuviikon linkkiä aktiiviseksi, kokeillaan näin:

http://www.lukukeskus.fi/lukuviikko/

Airi mukana lukupiirissä ilman muuta (konkreettista tavoitetta ).

Peesaan Airia kirja näyttäis olevan Entressen kirjastossa hyllyssä ja ip:llä jo kotona luettavissa kunhan aloituksesta selvitään. Ei minullakaan konkreettista tavoitetta kirjallisuuspiirin osalta ole kunhan työnnän kauhani soppaan

Ilmoittaudun mukaan lukupiiriin. Ilmoittauduin myös ÄI4-ryhmäkurssille, joten luen lukupiirin kirjan toisena kirjana tuolle äikän kurssille. Saapas nähdä, millaisesta kirjasta on kyse. Tuo eksistenttiaalinen kriisi on kiinnostava aihe näin Ajattelun taidot - ilmiönkin kannalta. Mukana olen.

Jo kirjan alussa oleva Gary Fisherin lause " Anybody who  rides a bike is a friend of mine" vietteli minut vahvasti mukaansa. Kerron hieman omista kilometreistäni viimeksi kuluneen kalenterivuoden aikana on tullut lilometrejä 12121 pyörän mittariin. Pyöräilyn aloitin 15.06.1989 jonka jälkeen tähän päivään on poljettu 374665 km. Siinä on loppuunajettu 5 eri pyörää ja päällysrenkaita kulunut kelvottomaksi 350 kpl.
Olipa kirjan jatko millainen hyvänsä uskon jo tuon eka lauseen perusteella saavani mielenkiintoisen lukukokemuksen, jota lähdenkin nyt aloittamaan ja aamulla olen viisaampi;-) 

Marko, keskiviikkona on ryhmiksen AC, toivottavasti pääset mukaan, sillä voimme katsoa tuota ryhmiskytkyä sitten tarkemmin. SePeli on mahdoton polkija! Kiva Kati, jos intoudut mukaan lukukokemusta jakamaan. Ensitunnelmia voi kirjailla tännekin, mutta avaan tosiaan dokkarin perjantaina, ja lukuaikaa on ainakin ensi viikko, jonka olen poissa.

Hiphei! Mukana ollaan! ÄI11 otetaan ainakin tästä yksi kirja.. en tiedä vielä otanko tätä ÄI4 kurssin yhdeksi kirjaksi, mutta voinee laittaa harkintaan, vaikka non-stopina käykin?! Kirjastossa oli kirja paikalla, haen huomenna ja hyppään joukkoon.

Hei Henna, kirja käy kyllä yksilökurssinkin valinnaksi, kunhan vain muistat mainita vaikkapa oppimispäiväkirjassa, että näin on sovittu.

Kirjan sain minäkin kirjastosta. Nyt vain lukemaan ja pohtimaan. Olen tulossa ÄI4 - ryhmiksen AC:lle. Katsotaan silloin paremmin, mitä voisi korvata lukupiirin kirjan lukemisella.

Tästä jatkuu.

Kirja saatu lainaan. Mukana ollaan ainaki ÄI11.

Ilmottaudun tähän lukupiiriin ja kirjan saan käsiini joko tänään tai maanantaina :) En sen enempiä tässä jaarittele, kun kohta pitää lähteä töihin, mutta nähkäämme siis lukupiirissä! :Tuttujakin täällä näyttää olevan.

Kiva Henna ja Rock, että lähdette mukaan. Avaan dokkarin tänään.

RSS

TULEVIA TAPAHTUMIA

AJANKOHTAISTA SISÄLTÖÄ

Uusimmat tapahtumat

Profiilin kuvakeEila Isotalus ja susan ope liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
tiistai
EMREH DOGAN on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 29
Tytti Susanna Heikman on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 21
Leena Lavonen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 9
Irmeli Maunonen-Eskelinen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 2
Virve Saarikoski on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Touko 29
Profiilin kuvakeHeidi Kosunen ja Anna-Maija Berg liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Huhti 12
Liisa Kivistö on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Maalis 26

© 2017   Created by Taru Kekkonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot