Toinen todellisuus -ilmiö alkaa kääntyä jo loppusuoralle, vaikka keskustelu toki jatkuu Ningissä vielä niin kauan kuin sitä vain halutaan jatkaa - meillä ei ole mikään kiire pois toisista todellisuuksista. :-) Ilmiötuotokset ovat kuitenkin kovaa vauhtia valmistumassa ja osa on jo valmistunutkin, joten aloitan ketjun, jossa päästään esittelemään työn tuloksia myös muille ilmiöihmisille.

Nyt esille tulevat siis ahkerat ilmiöopiskelijat teksteineen, videoineen ja tutkimuksineen. Liitä tähän ketjuun linkki valmiiseen tai valmistumassa olevaan tuotokseesi (teknisiä neuvoja saat tietenkin Akilta ja Millalta) ja kerro samalla lyhyesti omasta työskentelyprosessistasi: mistä se lähti ja miten se johti esillä olevaan lopputulokseen.

Olemme varanneet teille mahdollisuuden esitellä tuotostanne tämän ketjun lisäksi myös suullisesti AC:ssa. Tarjolla olevat ajat löytyvät tästä dokumentista ja voit saman tien varata itsellesi sopivan esitysajan (20 minuuttia) kirjoittamalla nimesi dokumenttiin.

Olennainen osa ilmiötyöskentelyä on myös palautteen antaminen muiden opiskelijoiden tuotoksista ja ilmiötyöskentelystä. Tuotoksia pääset kommentoimaan tässä ketjussa ja toivomme tietysti mahdollisimman suurta yleisöä suullisiin esityksiin. :-) Ensi viikolla ennen ilmiön päättymistä pidämme vielä erillisen AC-tapaamisen yleisen kurssipalautteen antamista ja kokemusten jakamista varten. Voit pohtia valmiiksi seuraavia kysymyksiä (vaikkapa tässä ketjussa):

1. Mitä opin ja oivalsin toisista todellisuuksista ilmiön aikana?
  2. Mitä jäi käteen omasta ja muiden tuotoksista?
  3. Kuinka tästä eteenpäin: mitä ovia ilmiö avasi, mitä uusia ajatuksia herätti?
  4. Aionko osallistua johonkin toiseen ilmiöön tänä lukuvuonna?

Katselukerrat: 625

Vastaukset tähän keskusteluun

Muistattehan vielä kaikki täyttää ilmiöpalautteen: http://bit.ly/ilmiopalaute2011-2012 Toinen todellisuus -ilmiöstä.

SePeli: nyt heräsi kiinnostus taas ilmiöön. Mutta Onnellisuus ilmiöön on kaiketi myöhäistä osallistua enää. Harmi. Asenne ratkaiseen kaikessa, totta sanot SePeli mutta kantapään kautta sen oppii, ei muuten. Kyllä elämä opettaa jos ei muuten opi,

Jokaisella on melkein omat juttunsa, joiden kanssa pitää oppia elämään tai henki lähtee. Elämä jää elämättä jos antaa periksi. Jotakin on itsekin koettu mutta jääköön nyt tässä yhteydessä tähän.

Kaikesta tästä positiivisuudesta saan kiittää iso-isäni kanssa vietettyjä murrosikään sijoittuneita vuosia.

Hänen tärkein oppinsa joka on antanut suuntaa elämälleni nyt vammautumisen jälkeen on ohje:

Anna aina kaikkes, älä koskaan periks ja muista kulkee aina kahen ojan välissä siis keskitiellä myös

mielipiteesi huomioon ottaen. Näitä olen yrittänyt noudattaa parhaan ymmärrykseni mukaan, itse olen jäävi näistä

puolista elämässäni kertomaan, onneksi kuitenkin vaimoni on näidenkin mielipiteiden takana. On ollut jo 23 vuotta.

Niin tuo onnellisuus ilmiö päättyy nyt neljän ykkösen päivänä 11.11. joten sinne on hieman myöhäistä tulla mukaan.

j

Onni meni ohit. Minkäs teet:)

SePeli sanoi:

Kaikesta tästä positiivisuudesta saan kiittää iso-isäni kanssa vietettyjä murrosikään sijoittuneita vuosia.

Hänen tärkein oppinsa joka on antanut suuntaa elämälleni nyt vammautumisen jälkeen on ohje:

Anna aina kaikkes, älä koskaan periks ja muista kulkee aina kahen ojan välissä siis keskitiellä myös

mielipiteesi huomioon ottaen. Näitä olen yrittänyt noudattaa parhaan ymmärrykseni mukaan, itse olen jäävi näistä

puolista elämässäni kertomaan, onneksi kuitenkin vaimoni on näidenkin mielipiteiden takana. On ollut jo 23 vuotta.

Niin tuo onnellisuus ilmiö päättyy nyt neljän ykkösen päivänä 11.11. joten sinne on hieman myöhäistä tulla mukaan.

j

Susannan kaunokirjallisuuden vaikutuksia hyvinvointiin arvioiva tuotos vaikutti ihan joltain viralliselta tutkimukselta sekä kirjoitustavaltaan että materiaalinhankintatavaltaan. Tuotoksesta huomasi että se käsitteli äidinkieltä ja psykologiaa. Siinä kävi ilmi, että kaunokirjallisuutta voi käyttää oman psykologian ja tunteiden tarkasteluun ja käsittelyyn sekä uusia näkökulmia asioihin. Olen itsekin lukenut, että kaunokirjallisuus parantaa ihmisten psykologista ymmärtämistä ja näin mahdollisesti myös sosiaalisia taitoja.
Suskun tuotoksessa oli paljon tietoa. Erityisen kiintoisa oli se kirjoitus, missä tarkasteltiin kristinuskoa juutalaisuuden näkökulmasta ja kerrottiin kristinuskoon tehdyistä muutoksista, että se pääsi leviämään yleiseen suosioon, vaikka oli alunperin vain juutalaisille tarkoitettu herätysliike.
Minusta oli hieman pelottavaa lukea MS-aiheista tuotosta, koska ei voi ikinä tietää sairastuuko itse joskus siihen. Olin pari vuotta sitten MS-potilaan henkilökohtaisena avustajana ja ajattelin, että olisi todella kauheaa sairastua siihen. Onneksi se on kuitenkin melko harvinainen, joten on todennäköisempää etten sairastu. Vähän aikaa sitten tuli ohjelma, jossa kerrottiin että pikkulapset syövät liikaa purkkiruokia. Purkkiruoat ovat ohjelman mukaan liian steriilejä eivätkä tarjoa oikeanlaista ärsykettä immuunijärjestelmälle, mikä voi aiheuttaa sen virheellistä toimintaa, esim yleistynyt ykköstyypin diabetes ja allergiat. MS voisi kuulua tähän samaan joukkoon, koska sekin johtuu immuunijärjestelmän virheellisestä toiminnasta, mutta vaatii jotain geneettistä alttiutta puhjetakseen kuten ykköstyypin diabetes.
Myös Sepelin tuotos oli ahdistava samasta syystä. Ongelmat aivojen kanssa ovat sairausmahdollisuuksista stressaavimpia, koska ne uhkaavat itsen olemassaoloa sellaisena kuin sen on tottunut kokemaan. Sepeli vaikuttaa selvinneen kuitenkin kohtuullisen hyvin henkisesti tuosta, varsinkin siihen nähden että se tapahtui niin nuorena, kun toimintakyky on yleensä hyvä.
Tilastomatemaattinen ilmiö oli erikoinen, koska se käsitteli matemattiikkaa. Tilastomatematiikka on varmaankin luontevin matematiikan alue soveltaa ilmiössä, koska sillä voidaan käsitellä luontevasti matematiikkaan mitenkään liittymättömiä tietoja. Olisi mukavaa käyttää itsekin matematiikkaa joskus ilmiössä.
Kaislikossa suhisee, tuotos oli taiteellinen ja kaunis. 
Ilmiö madalsi kynnystä äidinkielen tehtävien suhteen, jostain syystä olen tähän mennessä kokenut ne hyvin stressaaviksi ja vaikeiksi saada alkuun. Myös keskustelukynnys madaltui. Omasta tuotoksesta voisi sanoa, että luettavat romaanit olivat kiinnostavia, mutta novellikokoelma jotenkin raskassoutuinen. Kirjoittaminen tuntui ajoittain helpolta ja ajoittain vaikealta, kuten yleensäkin.  

Onko aiheeseen liittyvää keskustelua jossakin. Mielelläni kirjoittelisin kommentin tai pari. Aiheesta kiinnostaa erityisesti oman asenteen valottama todellisuus. Se, kuinka ihmiset näkevät saman tapahtuman ihan eri lasien läpi, siten ikään kuin erilaisina todellisuuksina, vaikka olisivat samassa paikassa, tapahtumassa ja tilanteessa kuin toiset.

RSS

TULEVIA TAPAHTUMIA

AJANKOHTAISTA SISÄLTÖÄ

Uusimmat tapahtumat

Profiilin kuvakeEila Isotalus ja susan ope liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
tiistai
EMREH DOGAN on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 29
Tytti Susanna Heikman on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 21
Leena Lavonen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 9
Irmeli Maunonen-Eskelinen on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Kesä 2
Virve Saarikoski on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Touko 29
Profiilin kuvakeHeidi Kosunen ja Anna-Maija Berg liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Huhti 12
Liisa Kivistö on nyt jäsen: Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Maalis 26

© 2017   Created by Taru Kekkonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot