Toinen todellisuus -ilmiö alkaa kääntyä jo loppusuoralle, vaikka keskustelu toki jatkuu Ningissä vielä niin kauan kuin sitä vain halutaan jatkaa - meillä ei ole mikään kiire pois toisista todellisuuksista. :-) Ilmiötuotokset ovat kuitenkin kovaa vauhtia valmistumassa ja osa on jo valmistunutkin, joten aloitan ketjun, jossa päästään esittelemään työn tuloksia myös muille ilmiöihmisille.

Nyt esille tulevat siis ahkerat ilmiöopiskelijat teksteineen, videoineen ja tutkimuksineen. Liitä tähän ketjuun linkki valmiiseen tai valmistumassa olevaan tuotokseesi (teknisiä neuvoja saat tietenkin Akilta ja Millalta) ja kerro samalla lyhyesti omasta työskentelyprosessistasi: mistä se lähti ja miten se johti esillä olevaan lopputulokseen.

Olemme varanneet teille mahdollisuuden esitellä tuotostanne tämän ketjun lisäksi myös suullisesti AC:ssa. Tarjolla olevat ajat löytyvät tästä dokumentista ja voit saman tien varata itsellesi sopivan esitysajan (20 minuuttia) kirjoittamalla nimesi dokumenttiin.

Olennainen osa ilmiötyöskentelyä on myös palautteen antaminen muiden opiskelijoiden tuotoksista ja ilmiötyöskentelystä. Tuotoksia pääset kommentoimaan tässä ketjussa ja toivomme tietysti mahdollisimman suurta yleisöä suullisiin esityksiin. :-) Ensi viikolla ennen ilmiön päättymistä pidämme vielä erillisen AC-tapaamisen yleisen kurssipalautteen antamista ja kokemusten jakamista varten. Voit pohtia valmiiksi seuraavia kysymyksiä (vaikkapa tässä ketjussa):

1. Mitä opin ja oivalsin toisista todellisuuksista ilmiön aikana?
  2. Mitä jäi käteen omasta ja muiden tuotoksista?
  3. Kuinka tästä eteenpäin: mitä ovia ilmiö avasi, mitä uusia ajatuksia herätti?
  4. Aionko osallistua johonkin toiseen ilmiöön tänä lukuvuonna?

Katselukerrat: 633

Vastaukset tähän keskusteluun

Ok. Minä en ole edes miettinyt miten tuotokseni esittelen :/ Taitaa mennä mulla vähän mässillä selittämiseksi...

Mutta jospa teitä katsojia ei olisi siellä kovin montaa muistamassa mun selityksiäni :D

Älä huoli, ei ole tuhatpäistä yleisöä kuuntelemassa. Kyllä se hyvin menee:=)

Susanna Puhakka sanoi:

Ok. Minä en ole edes miettinyt miten tuotokseni esittelen :/ Taitaa mennä mulla vähän mässillä selittämiseksi...

Mutta jospa teitä katsojia ei olisi siellä kovin montaa muistamassa mun selityksiäni :D

Olette varmaankin jo huomanneet kuinka avuliaita ja huomaavaisia opettajia meillä on Nettilukiossa, Aki huomautti viime yönä melko myöhään tuotokseni kirjallisen osan väärästä linkistä yms seikoista. Se oikea toimiva linkki on nyt tämä:

Kyllä SEPeli olen tämän huomaavaisuuden ja avuliaisuuden huomioinut. Minullekin Aki lähetti korjaus ehdotuksia kirjalliseen tuotokseen, yö myöhällä. Että on meillä hyvät pedagogit ja kärsivällisyyttä tuntuu riitävän meidän kanssamme. Tuhannet kiitokset kaikki ansaisevat, etenkin Akille nyt tässä yhteydessä, koska hänestä keskustetellaan.

SePeli sanoi:

Olette varmaankin jo huomanneet kuinka avuliaita ja huomaavaisia opettajia meillä on Nettilukiossa, Aki huomautti viime yönä melko myöhään tuotokseni kirjallisen osan väärästä linkistä yms seikoista. Se oikea toimiva linkki on nyt tämä:

:))

Li-Ra sanoi:
Älä huoli, ei ole tuhatpäistä yleisöä kuuntelemassa. Kyllä se hyvin menee:=)

Susanna Puhakka sanoi:

Pelko pois Susanna, tee kuten maamme eturivin näyttelijät Kuvittele kuulijat siis meidät alastomaksi:-)

Iso-isäni ohje meille kokeita jännittäneille lapsenlapsilleen oli: "EI SE NIIN MENE, ETTEI JOTENKIN MENE,

tarkoitti ohjeellaan, että kun itse olet tyytyväinen niin toisten arvosteluia ei kannata huomioida liiaksi.

No niin, 36 minuuttia aikaa avausesitykseen - täällä ollaan jo likimain kuulolla.:) Muttei tosiaan kannata jännittää, ihan tuttua porukkaahan tässä on. Sopivaa kutinaa pitää ollakin, että tsemppistä Liisa, Seppo ja Susanna!

Sepelin kommenttiin henkilökunnan avuliaisuudesta ja huomaavaisuudesta minunkin on helppo yhtyä - teknisessä kehityksessä en hirmusti ole yrittänytkään pysyä perillä, mutta täällä on oivaa lisäpääomaa kertynyt siihenkin, puolihuomaamatta. (Ja vaikkei tämä tähän ketjuun kuulukaan, niin sen verran kun tämän ilmiövirityksen ohella on tullut kurkituksi luovan kirjoittamisen puolelle, niin helppo ihan silläkin perusteella havaita, että hyvissä käsissä ovat niin Jennin kuin Millankin ohjattavat.)

Maanantaina suullisten esitysten tallenteet katsottavissa:

http://ilmiopohjaisuus.ning.com/group/toinentodellisuus/page/tt-tuo...

Luultavimmatusti olin ymmärtänyt jotain väärin tai en sitten ollenkaan. Näytin anopille tuon nauhoitteen

kuultuaan sen hän murjaisi elämänsä suurimman ihmeen kuulleensa. Olin kuulemma epähuomiossa puhunut

ihan asialliseksi tulkittavaa asiaa;-) Parhaat kaverini väittävät, että suustani olen syyllistynyt kaikenlaisiin pöljyyksiin,

mutta en kertaakaan asiallisuuteen. Nyt sitten anoppi rikkoi senkin illuusion, toivottavasti ei kerro kavereilleni.

Liisan ja Susannan tuotokset oli perusteellisesti tutkittu ja toteutettu.

Nyt minä matti myöhäinen pääsen näitä kommentoimaan.

Jussi sinun ilmiö tuotoksesi on hyvä ja selkeä matemaattinen dogumentti, miten tilastomatematiikasta on hyötyä moneen. Jopa siihen, että tuon leikin todelliseen ratkaisuun pääsemiseen on helpommat mahdollisuudet kuin lottovoitoon. Tai yhtä suuret/pienet mahdollisuudet. Vaikka tuota dokumettia lukiessa havaitsin, että jos kyselyssä olisi mainittu kuinka pitkälle leikkiä jatketaan, mikä ymmärettävästi ei saanut tulla esille. Niin tilastomatematiikan opinnoista, siis MAB 5 ja MAB 6 olisi olllut hyötyä. Ja tuotos näytti sen että vaikka leikin päättymisen aikaa ei oltu mainittukaan, niin tämä tilastomatemaatiikan ymmärtäminen ja soveltaminen tähän, auttoi melkoisesti tässä. Mutta se oli kyllä yllävä havaintoni, että niin suuri osa jo tilastomatematiikan kurssin suorittaneista päätyi tuohon mediaani todellisuuteen, eikä osannut paneutua tutkimaan kyselyä tarkemmin. Mutta tuotos antoi ajattelemisen aihetta, kuinka voi  soveltaa matematiikkaa vaikka leikkimielisiin asioihin ja saada näinkin havaintoja avaruudellisesta todellisuudesta ja siitä, että mitenkä niin suosittu lotto, on tosiaan lotto, eli onnenpeli eikä tilastolliset mahdollisuudet voiton saamiseen ole kummoisetkaan. Jotenka mietitään tätä tuotosta, tehdesämme seuraavan ennätyspotin lottoriviä. Mitkä mahdollisuudet on saada se? Toivossa on kuitenkin hyvä elää ja aina voi kokeilla onneaan. Ei se ole kiellettyä. Elämässä tulee olla jännitystäkin jos ei sitä saa kuin lotosta, se suotakoon. Pääasia on, että on jännitystä, mikä antaa elämälle oman värinsä sekin. Voimme elää arvontaan saakka toisessa todellisuudessa ja rikkaana. Mitäs sitten jos se onni potkaiseekin?  Todella ytimekäs ja hyvä tuotos, en osaa kuin antaa täydet pisteet.

Jussi Matilainen sanoi:

Hei. Pistänpä tuoreeltaan tulemaan linkin sepustukseeni ilmiötuotoksestani -.kiitosta vielä kaikille asianomaisille avustaan:

https://docs.google.com/document/d/11oecLKd9RGiTwKAYf__gIKszag6Lp-V...

Jussi Matilainen: Jännää ettei keneltäkään löytynyt täysin oikeaa riviä. Loppulauseesi on myös mielenkiintoinen: "Miten moni tärkeämpi ilmiö mahtaa noudatella aivan toisenlaista jakaumaa kuin osaamme kuvitella?" Se olisikin mielenkiintoista tietää.

Pia Chydenius: Hellyyttävän näköisiä kuvia tuotoksessasi, etenkin ne oravat :) Muutenkin tosi kiva kokonaisuus.

Eilisiä esityksiä oli kiva olla seuraamassa ja toisaalta myös esittämässäkin. Pidin kaikista esityksistä ja Li-Ran esityksessä oli paljon sisältöä, vaikka kokonaan sitä en ehtinytkään nähdä omien ääniongelmien vuoksi. Kuulostit lähestulkoon lääkeasiantuntijalta :)

Ja oli hyvä olla viimeisenä, niin kerkesi suurin jännitys siitä kaikkoomaan :))

Erla:

Tuotoksesi oli toteuttettu visuaalisesti hyvin. Johdonmukainen kerronta sairaudesta saa lisäpisteitä. Tämä pitäisi saada monen MS-taudin kanssa aloittelevan tai jo edenneen käsiin, että saisivat positivisen kuvan tästä sairaudesta. MS-tauti diagnoosi on varmasti shokki kaikille ja mikä pahinta kun se iskee nuoriin ja työikäisiin. Se vielä, että parantavaa hoitoa ei vielä ole, lisää tuskaa aluksi varmasti. Sinä tuot esiin hyvin, miten suuri osuus on omalla toiminnalla kunnossa pysymisessä. Ja jos jää vain odottamaan, mitä tulemaan pitää eikä tee mitään itsensä hyväksi, tulokset melkein arvaa.

Tuotos on hienosti toteutettu dogumentti ja asia posiitivisesti tuotu. Kokonaiskuva on , että MS-taudin kanssa voi elää suhtkoht normaalia elämää, eikä saa lannistua. Sisulla menee läpi vaikka harmaan kiven, sanotaan sananlaskussa. jos ei nyt läpi niin ainakin voi kiven kiertää, voin minä sanoa. Olen läheltä seurannut minulle läheisten ihmisten elämää MS-taudin kanssa, jotenka sinänsä tuttu sairaus on kysessä. Tiedän, että toinen koettaa tehdä parhaansa, ettei joutuisi pyörätuoliin ja toisten autettavaksi. Toinen taas katuu, ettei tehnyt mitään oman vointinsa eteen. Hän on nyt ollut vuosia vuoteen omana. Mutta palautteestani tuli pitkä mutta antakoon tämä sinulle hyvän mielen. Olet tehnyt mahtavan hyvän tuotoksen tästä sairaudesta. Sanoisinko, ettei paremmin voi tätä aihetta käsitellä. Upea tuotos Erla ja 10 +++.

Erla sanoi:

Tässä tuotokseni, jos vain olisin ahminut vähemmän tekemistä olisin saanut tästä paremman. Ei olisi pitänyt ottaa liian isoa haastetta. Taisivat molemmat aiheet kärsiä. Suunnitelmahan oli alun perin yhdistää PS3-kurssin ja Tulevaisuuden tutkimuksen kurssin asioita, mutta se osoittautui todella vaikeaksi. Molemmista piti saada esiin tiettyjä asioita joiden yhteen nivomiseen meinasi usko loppua. Viime hetken puristuksessa ensi viikon lomaa sain kirjoitettua jutun puhtaaksi.

RSS

TULEVIA TAPAHTUMIA

AJANKOHTAISTA SISÄLTÖÄ

Uusimmat tapahtumat

Profiilin kuvakeSamush ja Niina Komsi liittyivät ryhmään Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus
Syys 19

© 2017   Created by Taru Kekkonen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot